دانستنی‌های نوجوان | افین، پایتخت زرشک بی‌دانه‌ی دنیا
  • کد مطالب: ۱۷۷۴۴۲
  • /
  • ۱۴ آبان‌ماه ۱۴۰۲ / ۱۶:۱۸

دانستنی‌های نوجوان | افین، پایتخت زرشک بی‌دانه‌ی دنیا

امروز قرار است با یکی از محصولات ارزشمند ایران آشنا شویم که به یاقوت سرخ شهرت دارد. نام این محصول زرشک است.

امین صادق‌پور - امروز قرار است با یکی از محصولات ارزشمند ایران آشنا شویم که به یاقوت سرخ شهرت دارد. نام این محصول زرشک است. این محصول ارزشمند و صادراتی جزو گروه خشکبارهاست.

زرشک فواید و ارزش‌های بسیاری دارد که می‌توان به وجود آنتی‌بیوتیک برای از بین بردن میکروب، تنظیم فشار خون، ضدسرطان، پایین‌آورنده قند و کلسترول خون، کاهش چربی خون و لاغری اشاره کرد.

برای اینکه بیشتر با پیشینه و چگونگی کاشت یاقوت سرخ آشنا شویم، به روستای هدف گردشگری افین در شهرستان زیرکوه واقع در استان خراسان جنوبی سفر می‌کنیم.

روستای افین پایتخت زرشک‌های بی‌دانه‌ی دنیا و یکی از خاستگاه‌های کاشت درختچه‌ی زرشک در جهان است. قدمت کاشت و برداشت زرشک در افین به دوران باستان برمی‌گردد.

این روستا به دلیل داشتن جاذبه‌های تاریخی و گردشگری فراوان، همچون مسجد جامع و آب‌انبارهای تاریخی، یکی از مقصدهای مهم گردشگران در فصل برداشت زرشک است.

گردشگران در روستای افین در واقع با گردشگری روستایی و کشاورزی بیشتر آشنا می‌شوند. جالب است بدانید هرسال جشنواره‌ی برداشت زرشک در این روستا برگزار می‌شود.

درختچه‌ی زرشک درختچه‌ای تیغ‌دار است که در تابستان میوه می‌دهد و از اوایل تا اواسط پاییز زرشک‌ها برداشت می‌شوند.

زرشک پفکی، زرشک بی‌دانه، زرشک زالزالکی (سیاه‌رنگ و دانه‌دار)، زرشک زرافشانی (نوع وحشی زرشک همراه با دانه)، زرشک کوهی (زرشک سیاه‌رنگ) و زرشک پلویی (زرشک پفکی همراه با دانه‌های اناری) از انواع زرشک هستند.‌

خوب است بدانید زرشک‌های بی‌دانه به این دلیل که دانه ندارند بیشتر فروش می‌روند. کشاورزان زرشک‌کار برای برداشت محصول از دو روش سنتی و مکانیزه استفاده می‌کنند.

روش سنتی برداشت زرشک، خود، به چند دسته تقسیم می‌شود که می‌توان به خوشه‌چینی با دست، روش ضربه زدن به شاخه‌ها، روش شاخه‌بر با قیچی و روش تلفیقی اشاره کرد.

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.